ویژگی مدیران موفق
ویژگی های مدیر خوب و موفق چیست
1398-05-05
روشهای موفق کسب ثروت
روشهای کسب ثروت
1398-05-12
نمایش همه

برندینگ در فضای مجازی

نکات مهم برای برندینگ در فضای مجازی

برندینگ در فضای مجازی

‘’اگر در فضای اینترنت نیستید، انگار که اصلا وجود خارجی ندارید  ‘’

جمله فوق را ست گودین گفته است شاید هم وینستون چرچیل !! فرقی نمی‌کند هر کدام که گفته باشند منظور مهمی داشته‌اند. جمله‌ی واقعاً سنگینی است ولی تا حد زیادی واقعیت دارد. اگر کسی کسب‌وکار شما را گوگل کند ( گوگل کردن هم برای خودش فعلی شده ) و در نتایج جستجو نتواند ردی از شما پیدا کند باید کم کم فاتحه کسب‌وکارتان را بخوانید ولی شما به اهمیت برندینگ و بازاریابی آنلاین پی برده‌اید.

شما احتمالاً مدتی است که کار برندینگ آنلاین را انجام می‌دهید ولی این تلاش‌ها تا حالا که جواب نداده‌است یا اینکه برند شما در شبکه‌های اجتماعی فالوور چندانی ندارد یا اگر هم دارد، آنها تأثیری در رونق کسب‌وکارتان نداشته‌اند. شاید هم در این مقوله ها اطلاعات کافی ندارید و دارید خودتان را آماده می‌کنید تا سوار بر این قطار بازاریابی آنلاین  شوید که این روزها نقل محافل شده است.

به هر حال در این مقاله چندین نکته مفید را خواهید آموخت. البته این نکات ممکن است جهت حل مشکلات برندینگ شما معجزه نکند ولی تا حدی می‌توانند در استراتژی بازاریابی آنلاین شما تجدید نظرهای مثبتی را ایجاد کنند. اگر هم یک تازه کار هستید به شما ایده‌هایی می‌دهند که چگونه کار را شروع کنید.

برای برندینگ آماده شوید که کمی دست به جیب شوید

اگر می‌خواهید پولی کاسب شوید باید برای رسیدن به آن پول بپردازید. شاید جمله‌ای کلیشه‌ای باشد ولی واقعیت دارد. وقتی می‌خواهیم به مقوله بازاریابی آنلاین  بپردازیم مفهوم کلی به این صورت تعریف می‌شود:

سرمایه‌گذاری بر روی سرویس‌های تحت وب جهت نمایش کسب‌وکارها بر روی صفحات اینترنتی، کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای تولید محتوا

مأموریت و چشم اندازتان در برندینگ را مجددا بررسی نمایید

بعضی وقت‌ها می‌بایست به اصول اولیه و مبنا نگاهی دوباره انداخت. مأموریت و چشم‌انداز برندتان را دوباره ببینید و اطمینان حاصل کنید که با وضعیت فعلی محتواهای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی متعلق به شما همخوانی داشته باشد. این کار بعضی وقت‌ها خیلی ساده است، مثل این است که بخواهید قسمت «بیو» را در توئیتر دوباره بنویسید. البته بعضی وقت‌ها هم پیچیده می‌شود مثل بازبینی مقادیری که می‌خواهید از طریق محتواهایی که تولید می‌کنید، حفظ کنید.

The skeemمثال مناسبی از یک برند است که می‌داند چگونه پیام خود را به سیستم‌های عامل مختلف جهت ارائه برندینگ مؤثرتر ترجمه کند. موضوعی که باعث شد معروف شوند داشتن لحن شوخ طبعانه و قابلیت در دسترس بودن آسان آن است. با بهره‌گیری از تگ اسکیم، هوشمندانه شدن را آسان می‌کند. استارت‌آپ آنها از طریق کانال‌های مختلف توسعه پیدا کرد، طوری که امروزه به میلیونها نفر اخبار روزانه را ارائه می‌دهد.

مخاطب هدف خود را بازبینی نمایید

آیا اصلا مخاطبان خودتان را می‌شناسید؟ اگر این چنین است پس به نوع شخصیت آنها پی برده‌اید، پس کاری کنید تلاش‌هایتان در زمینه بازاریابی اینترنتی با نوع شخصیت آنها سازگار باشد. اما اگر واقعاً مخاطبان خود را نمی‌شناسید شاید وقت آن باشد که درِ کسب‌وکارتان را تخته کنید.

SOWTخودتان را بررسی کنید

یعنی قدرت‌ها ، نقطه ضعف‌ها ، فرصت‌ها و تهدیدها

این موارد می‌بایست برای هر نوع کسب‌وکار نوشته شوند و در این بازار که دائماً در حال تغییر است ، هر چند وقت یکبار دوباره بررسی شوند. آنها به شما کمک می‌کنند تا استراتژی بازاریابی آنلاین خود را راهبری کنید.

تلاش در جهت اصیل بودن و نه اصل بودن

این دو مفهوم تا حد زیادی به هم شباهت دارند ولی در واقع متفاوتند. اصل بودن یعنی متفاوت بودن اما اصیل بودن یعنی اینکه خودتان باشید. وقتی برندها اصل باشند می‌توانند به عنوان جنس تقلبی هم در بازار پیدا شوند که نتیجه آن بی رغبت شدن مشتری نسبت به آن برند خاص است. همانند تمام خانه‌های برند‌های مد و فشن رده بالا که در مورد سفیران برند تجاری خود اهمیت فراوانی قائل هستند. آنچه که باعث می‌شود این شرکت فراتر از بقیه باشد، چشم انداز عجیب و غریب و غیرقابل پیش‌بینی آن است.

مطمئن شوید مخاطبان شما با کار شما مرتبط هستند

برای داشتن یک استراتژی برندینگ آنلاین منسجم، تمام مجموعه‌های گرافیکی شما باید هماهنگ باشند، که فقط شامل لوگو نیست بلکه دربرگیرنده نمونه‌های رنگی برند، فونت‌ها و حتی نوع تصاویری است که شما به اشتراک می‌گذارید. در صورت لزوم یک طراح گرافیک استخدام کنید. وقتی در زمینه کار تداوم بصری دارید برای مشتریان بالقوه شناسایی شما آسان‌تر خواهد بود.

کاری کنید ترافیک شبکه شما افزایش یابد

البته گفتنش خیلی راحت است، مهم انجام دادن آن است. چندین راه مختلف برای نیل به این منظور وجود دارد: سرمایه گذاری صفحات تحت وب، بروزرسانی بیشتر، بهینه‌سازی سئو، انتشار یک وبلاگ . لینک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و … .

ابزارهایی را انتخاب کنید که با صنعت کاری شما و همچنین مخاطب هدفتان ارتباط کامل و قابل درک داشته باشد.

کاری کنید وبسایت موبایلی شما دوستانه‌تر باشد

شکی نیست که این روزها گوشی‌های هوشمند بخش بزرگی از صنعت برندینگ و بازاریابی آنلاین هستند. کسانی که مطالب خود را با این پلتفرم (بستر موبایل های هوشمند ) تطبیق ندهند ممکن است فرصت‌های بزرگی را از دست بدهند. البته نگران چگونه انجام دادن آن نباشید، این روزها دیگر به لطف قالب‌های متفاوت از پیش طراحی شده نیازی به استخدام یک کارشناس توسعه دهنده نرم افزاری نیست.

جهت برندینگ بهتر کلمات کلیدی مبتنی بر مکان را در محتواها بگنجانید

اگر شما در حال هدف‌گذاری یا ارائه خدمات در یک مکان خاص هستید حتماً محتوای خود را با کلمات مربوط به آن منطقه ترکیب کنید. این کار کمک می‌کند تا اگر فردی در آن منطقه به دنبال خدمات شما می‌گردد بتواند شما را پیدا کند.

کاری کنید نوشتن کامنت‌ها و ارائه بررسی محصول توسط مشتری آسان‌تر شود

امکان دارد مشتریان شما عضو هر پلتفرم مربوط به کسب‌وکار باشند،نظرات و بررسی‌های مشتریان در مورد یک محصول، موجب جلب اعتماد عامه مردم و همینطور گوگل به آن برند و پیشرفت در زمینه برندینگ می‌گردد.

بازاریابی مجدد را مد نظر قرار دهید

ممکن است برای بعضی این موضوع ناخوشایند باشد ولی برخی دیگر اعتقاد دارند که یک حرکت بسیار حرفه‌ای در زمینه برندینگ است. البته ممکن است بعضی از  مجموعه‌های کاری واقعا نیازی به این کار نداشته باشند.

وبلاگ

البته در صورتی که می‌دانید می‌توانید وبلاگ را بطور منظم به روزرسانی کنید، کمترین کار این است که هر 3 ماه یکبار مقاله‌ای را در آن آپلود کنید این خود قدمی است مؤثر در زمینه برندینگ است.

این محتوای خوب است که حکومت می‌کند

در زمانی نه چندان دور به منظور بهره‌گیری از گوگل کافی بود محتوایتان را پر از کلمات کلیدی مرتبط می‌کردید. ولی حالا رویه تغییر کرده است. الگوریتم‌ها این شیوه را متوجه و آنها را رد می‌کنند. برای اینکه پیدا شده و به اشتراک گذاشته شوید، می‌بایست محتوای مفید و جذاب تولید کنید.

وبسایت خود را فراموش نکنید

هیچ چیز مانند یک وبسایت فراموش شده از اهمیت و جدیت برندینگ نمی‌کاهد. حداقل ماهی یکبار سری به سایت بزنید و مطمئن شوید همه چیز به روز باشد. از اعلام ساعات کاری گرفته تا پیشنهاد فروش محصولات.

از دستور زبان صحیح استفاده کنید

شاید کم اهمیت به نظر برسد ولی رعایت دستور زبان و املای مناسب برای برندینگ و بازاریابی آنلاین ضروری است. در صورت لزوم یک متخصص ادبیات را به استخدام درآورید و همچنین قبل از انتشار هر مطلبی آن را از لحاظ ادبی تصحیح نمایید. حتماً متعجب می‌شوید اگر بدانید ممکن است چندین مشتری خوب را با یک اشتباه تایپی از دست بدهید.

ویدئوها را مد نظر قرار دهید

قرار دادن یک ویدئو در صفحه اصلی می‌تواند مکالمات مربوط به فروش کالا یا خدمات را تا 80% افزایش دهد.

انتشار، انتشار، انتشار

تا زمانی که وبلاگ را در معرض دید بقیه قرار نداده باشید، انگار کاری نکرده‌اید. محتوای خود را بر روی پروفایل های شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. به عنوان وبلاگ‌نویس مهمان به وبلاگهای دیگر سر بزنید. با انسانهای با نفوذ و مهم در ارتباط باشید، در انجمن‌ها، گروه‌های آنلاین مرتبط و حتی ویدئوهای یوتیوب مرتبط با برندینگ کامنت بگذارید.

از لحاظ استراتژیکی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود را انتخاب نمائید

شاید برایتان وسوسه‌انگیز باشد که بر روی بسترهای شبکه‌های مجازی مختلف اقدام به پست‌گذاری کنید. هدف شما از این کارها این است که دیده شوید. بر روی پلتفرم‌های مختلف یک حساب کاربری باز کنید، همواره سعی کنید خود را به بقیه بشناسانید، البته تمرکزتان را بر روی مخاطبان هدف قرار دهید.

فراموش نکنید شبکه اجتماعی یک فروشگاه نیست

شبکه‌های اجتماعی مکانی است برای ایجاد یک جامعه کوچک و ارتباط با مخاطبین و نه مکانی برای فروش محصولات. اگر به این اصل اساسی توجه نکنید ممکن است مشتریان بالقوه از برند شما دور شوند.

همان داستان را در دنیای واقعی بگویید

اگر شما در دنیای واقعی یک فروشگاه دارید و کارمندان شما با مشتریان مستقیماً در تماس هستند، کارمندان خود را نیز به نوعی برند گذاری کنید. یک لباس کار یونیفرم شکیل می‌تواند گویای قدرت برند شما باشد.

خودتان را درگیر زیر و بم کار کنید ولی نه بیش از اندازه

قابل درک است که شما بخواهید به تمام سوالاتی که در شبکه‌های مجازی از شما می‌پرسند جواب دهید، اما فراموش نکنید که نباید جوابگوی همه باشید.

مشتری‌ها را به تولید محتوا ترغیب کنید

محتوای تولید شده توسط مشتری یک راه خیلی مؤثر جهت پیشرفت یک برند از روی محتوایی است که شما خودتان آن را ایجاد نکرده‌اید.داین نوع پیشرفت باعث ایجاد اعتمادسازی در برند شما شده و اجازه می‌دهد تا نوع دیگری از تعامل با طرفداران در زمینه برندینگ ایجاد شود.

مشکلات را در اسرع وقت مطرح کنید

شبکه‌های اجتماعی به طور کامل بازی خدمات مشتری را تغییر داده‌اند. این امر برندها را مجاب کرده است در قبال هر نوع شکایت و مشکلی سریعاْ پاسخگو باشند. این جواب‌گویی، خود گامی بزرگ  جهت جلب رضایت و اعتماد بیشتر مشتری‌ها و پیشبرد اهداف برندینگ است.

در دام مزاحمان نیفتید

فضای اینترنت یک تیغ دو لبه است، از یک طرف کمک می‌کند کسب‌وکارها حسابی رونق بگیرند، از طرف دیگر افراد ناشناس به طور مخربی از آن سواستفاده می‌کنند. در دام مزاحمان نیفتید و جواب آنها را ندهید. اگر هم سمج بودند می‌توانید آنها را بلاک کنید. البته می‌توانید جواب آنها را مثلاً با ساخت یک ویدئو بدهید.

همواره پست بگذارید ولی در آنها غرق نشوید

همه می‌دانند که رقابت‌ها شدید است پس برای اینکه در میان آخرین مناظرات سیاسی گم نشوید مهم است که همواره به روز باشید. هر چند وقت یکبار؟ سوال سختی است. به نوع و ساختار پلتفرم بستگی دارد ولی بیشتر افراد اعتقاد دارند برای هر کدام حداقل یک پست بگذارید.

با افراد تأثیرگذار در این حرفه هم‌تیمی شوید

ما  معمولاً با چنین  افرادی در زمینه موفقیت‌هایشان در حوزه  بازی‌های کامپیوتری و یا دوره‌های آموزش آرایشگری آشنا می‌شویم، ولی همواره و در هر صنعتی افراد تأثیرگذار وجود دارند. با یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای که حوزه فعالیتش مرتبط با حرفه شما باشد ارتباط برقرار کنید، این قبیل ارتباطات باعث می‌شود که شما هم دیده شوید و هم اینکه گامی بلند در زمینه برندینگ برداشته باشید.

از ترندها و هشتگ‌ها با احتیاط استفاده کنید

استفاده از هشتگ‌های رایج و یا پی‌گیری موضوعات محبوب در شبکه‌های اجتماعی شما را با قشری از کاربران آشنا می‌کند که شاید با هیچ روش دیگری نمی‌توانستید این آشنایی را به دست آورید. البته در این نوع آشنایی ها جنبه احتیاط را از دست ندهید. استفاده نادرست از هشتگ‌ها و یا موضوعات در شبکه های اجتماعی شاید منجر به شکست کاری شما شود.

اجازه بدهید همکارانتان جزیی از کمپین بازاریابی شما باشند

البته نباید آنها را مجبور به این کار کنید. با ملایمت و دوستانه از آنها بخواهید آدرس وبسایت شرکت را بر روی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان قرار دهند. شما نیز هر زمان محتوایی را مرتبط با علایق آنها به اشتراک می‌گذارید. این کار حرکت مؤثری جهت پیشبرد اهداف برندینگ است.

حداقل هفته‌ای یک بار در جریان تازه‌ترین اتفاقات دور و بر خود قرار بگیرید

شما می‌توانید این کار را با جستجو در اینترنت، گوش دادن به پادکست‌ها یا حضور یافتن در سمینار تحت وب انجام دهید. در دنیای برندینگ خیلی مهم است که جایگاه بالای خود را در زمینه ترندهای پرطرفدار حفظ کنید.

آنالیز اهرمی

تجزیه و تحلیل داده‌ها ممکن است برای بعضی‌ها انتزاعی باشد ولی اگر می‌خواهید در حرفه خود متبحر شوید امری اساسی است. ابزارهای تجزیه و تحلیل گوگل در این زمینه بسیار مفید هستند.

با مزه بودن و حس شوخ طبعی به فروش بهتر کمک می‌کند

همه مردم دوست دارند بخندند، همواره کمی حس شوخ طبعی به برندتان اضافه کنید، این امر کمک می‌کند وجهه محبوب‌تری داشته باشید.

 

 

منبع

blog.pentazoom.ir