اهمیت شگرف احترام به مشتری در تجارت

اهمیت شگرف احترام به مشتری در تجارت

یکی از اصلی ترین پیش­نیاز های موفقیت در کارآفرینی، توانایی در برقراری ارتباط با مشتریان بدون توجه به جنسیت، سن، رنگ پوست، تحصیلات و اعتقادات مذهبی و سیاسی است. به بیان دیگر، هر فردی می بایست که نحوه ی انطباق با سبک های زندگی مختلف را بدون هیچ تعصبی فرا گیرد .

در حقیقت از آنجایی که دنیا تبدیل به دهکده­ای جهانی و همچنین فناوری و ارتباطات پیشرفته گشته است، افراد می­بایست که نسبت به گذشته بیشتر به سبک زندگی هم نوعان خود احترام بگذارند.

علاوه بر این، اکثر کشورها در پی انجام مقدماتی جهت جذب توریست می­باشند، از این رو بیش از پیش باید که نسبت به تفاوت­های فرهنگی آگاهی کسب کنند. می توان اظهار داشت که اکثر افراد در پی بازدید از مکان­های توریستی مختلف می­باشند و این امر ملزم درک صحیح از سبک زندگی افراد مقیم این مناطق است. از سوی دیگر، اکثر معاملات و ارتباطات تجاری روز از طریق  اینترنت صورت می­گیرند و جهت ایجاد ارتباطات مستمر و صحیح، تجار می­بایست که به ارزش های فرهنگی و مذهبی یکدیگر احترام بگذارند و به درکی از سبک های زندگی یکدیگر برسند تا راحت تر به جذب تجار دیگر بپردازند.

لازم به ذکر است که هرچه این افراد یکدیگر را بیشتر درک کنند و به تجار دیگر احترام بگذارند، فرصت­های بیشتری را در کسب موفقیت تجاری بدست می­آورند چرا که نیاز ها و خواسته­های یکدیگر را بهتر درک می­کنند.

فرهنگ مجموعه ای از رسوم، عقاید و رفتارهای اجتماعی است که مختص قشر خاصی از افراد می­باشد. هر جامعه دارای فرهنگ خاص خود می­باشد که موجب تفاوت آن جامعه با جوامع دیگر می­گردد. برای مثال، مهم­ترین و متفاوت­ترین فرهنگ جوامع غربی، تأکید آنها بر عقاید مذهبی سنتی و ارزش­های خانواده است. جهت توسعه و پیشرفت روابط فرهنگی میان جوامع، می توان چند نکته بسیار مهم را در نظر گرفت. در ابتدا افراد باید بر این مهم اعتقاد داشته باشند که شباهت­ها مهمتر از تفاوت­های فرهنگی است. اکثر افراد با صرف نظر از تفاوت های فرهنگی­شان ، اهداف مشترکی در زندگی دارند و هر فردی نیازمند کسب احترام می باشد. علاوه بر این، افراد می­بایست که به درک و شناسایی احساسات دیگر افراد بپردازند چرا که فرهنگ همیشه به عنوان سمبل ویژه­ی هر قشری رقم زده می­شود.

برخی از افراد، متأسفانه تنها با نگاهی اجمالی بر ظاهر و نحوه­ی پوشش نسبت به پیشینه­ی فرهنگی هم­نوعانشان قضاوت می کنند. از این رو، تجار باید سعی در آن داشته باشند که بتوانند دنیا را از دید دیگر افراد ببینند و همچنین سعی در کسب درک صحیح از تفاوت­های فرهنگی و مذهبی داشته باشند. تجار موفق همیشه می­کوشند تا تفاوت­های فرهنگی را بشناسند و نسبت به اکثریت فرهنگ­های غالب اشراف داشته باشند. می­توان این فرضیه را در نظر گرفت که انسان ها در اصل دارای یک فرهنگ مشترک می باشند ولی در ویژگی های فرهنگی متفاوتند.

یکی از آسان­ترین روش­ها در کسب آگاهی از فرهنگ­های گوناگون، ایجاد ارتباطات نزدیک فرهنگی است و می­توان اظهار نمود که این روش توجه به تفاوت­ها و محترم شمردن آنها ازا صلی­ترین مقدمات است. به علاوه، تجار می­بایست این نکته را در ذهن داشته باشند که هیچ گاه ویژگی­های فردی را بزرگ نمایی نکرده و به دیگر افراد آن جامعه نسبت ندهند.

احترامی که تجار به مشتریان­شان  قائل می­شوند و با صرف نظر از تفاوت­های نژادی، اخلاقی و پیشینه فرهنگی با افراد به انجام معاملات تجاری می­پردازند، در نهایت منجر به کسب موفقیت تجاری می­گردد. در نتیجه، آشنایی با فرهنگ­های موجود گوناگون تبدیل به ابزاری گشته است که کارآفرینان از آن بهره می­برند تا بتوانند موانع اجتماعی را کنار زده و فرصت­های تجاری بیشتری را بدست آورند.

به هنگام برقراری ارتباط مشتریان با شرکت­ها، مشتریان به ارزش­گذاری تجاری می­پردازند که در نهایت اگر آن تأثیر اولیه خوب باشد می توان اظهار کرد که نظر آن مشتریان نسبت به کیفیت محصولات و خدمات شرکت شما مثبت است. این تاثیر اولیه با توجه به چگونگی ارتباط اعضای تیم شکل می گیرد و اگر آنها به یکدیگر احترام گذاشته و یکدیگر را بزرگ و محترم بشمارند، پس تأثیر اولیه مشتریان از شرکت مثبت خواهد بود.

هرچند که اکثر مدیران شرکت­های نوپا به این ارزش­ها اهمیت نمی­دهند و تنها به اجرا و تولید تمرکز می­کنند. کسب نتایج مثبت و سود برای هر تجارتی حائز اهمیت است ولی اگر کسب سود تنها مسئله ی مهم در شغل افراد باشد، فضای شغلی در عوض همکاری به رقابتی تبدیل می­شود. برای مثال، هنگامی که افراد به رستورانی پای میگذارند و ارتباط صحیح بین اعضای رستوران را مشاهده می­کنند، حس خوبی نسبت به غذاها و خدمات آن رستوران پیدا می­کنند، چرا که این امر منجر به شیرین شدن تجارب شما در آن محیط می شود. می توان اظهار داشت که اگر افراد از سفارش غذا در رستورانی لذت می­برند، این مسئله تنها به دلیل توجه اعضای تیم مشغول در رستوران به ارتباط و احترام صحیح می باشد. ارزش­های میان اعضای مشغول در محیط کاری می­تواند هم به صورت نوشتاری و یا به صورت شفاهی بیان گردد. نقش مهم مدیران در این امر به گونه­ای است که مدیران می­بایست که خود به آن ارزش ها احترام بگذارند و آن را انجام دهند تا اعضای تیم نیز آن مهارتها را یاد گرفته و اجرا کنند.

در نهایت می­توان اظهار داشت که ارزش های شرکت بر سه روش استوار می باشند.

  1. کارمندان یک شرکت نه تنها باید به یکدیگر احترام بگذارند بلکه مشتریان را نیز بسیار محترم می­شمارند.
  2. یک شرکت زمانی می­تواند که خود را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند که ارزش­های شغلی را در جریان عادی کار قرار دهد.
  3. محیط کاری امن و الهام بر انگیز موجب می­شود که تمام اعضای تیم به خوبی بتوانند مهارت­های خود را در امر کسب اهداف شغلی به کار گیرند.

adventurermanager