بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان فراگیر شده و شنیده می‌شود.  

 با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند.

جالب اینجاست که حتی در میان انواع ابزارهای اجتماعی دیجیتال هم این مفهوم در کشور ما بیشتر با اینفلوئنسر اینستاگرام عجین شده است و مثلاً کمتر اصطلاح اینفلوئنسر تلگرام را می‌شنویم.  

تعریف اینفلوئنسر چیست و به چه کسی اینفلوئنسر می‌گویند

فعل  Influence به معنای تأثیرگذاری است و طبیعتاً ساده‌ترین معادل واژه‌ی Influencer تأثیرگذار است.

هرکس بتواند روی رفتار و تصمیم فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب می‌شود. البته طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب‌وکار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار می‌بریم، به کسانی توجه داریم که می‌توانند بر روی تصمیم و رفتار تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند.

منظور از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از زیرمجموعه‌های ارتباطات بازاریابی است. در این شیوه کسب‌وکارها می‌کوشند افرادی را بیابند که بر تصمیم و رفتار مشتریانشان تأثیر می‌گذارند، سپس به کمک آنها اطلاعات محصول خود یا هر نوع پیام دیگری را که می‌تواند به خرید محصول یا ترویج یک رفتار فرهنگی شود برای مخاطبان واقعی خود ارسال می‌کنند.  

اینفلوئنسر مارکتینگ، پدیده‌ی تازه‌ای نیست.

اگر در دوران دبستان، مدیر مدرسه‌تان احساس کرده که شما از معلم ورزش حرف‌شنوی بیشتری دارید و او را به کلاس‌تان فرستاده تا در مورد رعایت نظم برایتان صحبت کند، در همان مقطع اینفلوئنسر مارکتینگ را (برای تبلیغ یک رفتار) تجربه کرده‌اید. بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار در مجموعه روش‌های بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد. چون این کسب‌وکار است که گفتگو با مخاطب و مشتری بالقوه را آغاز می‌کند.

اگر قصد دارید یک تعریف علمی از اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشید، تعریف براون و فیورلا می‌تواند مفید باشد:

اینفلوئنسر‌ فردی حقیقی یا حقوقی است که کسب‌وکار به چشم مشتری به او نگاه نمی‌کند؛ بلکه از او می‌خواهد در مورد برند یا محصولش، محتوا تولید کند یا آن را مستقیماً به مخاطبان خود توصیه کند و در مقابل، به نوعی این تأثیرگذاری را جبران می‌کند.

موارد زیر برخی از رایج‌ترین روش‌های جبران در کاربردهای روزمره‌ اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. اینفلوئنسر در ازاء تلاش برای تأثیرگذاری بر رفتار مخاطبان خود، پول مشخصی دریافت می‌کند.

  مدیران برند یا کسب‌وکار، متقابلاً همین کار را برای اینفلوئنسر انجام می‌دهند (مثلاً دو سخنران فعال در حوزه‌ی آموزش، یکدیگر را تبلیغ می‌کنند).  اینفلوئنسر برای مدت مشخصی می‌تواند از محصولات و خدماتِ کسب‌وکار، با تخفیف یا به صورت رایگان استفاده کند (هتلِ من را تبلیغ کن؛ لازم نیست هزینه‌ی اقامتت را بپردازی). اینفلوئنسر در ازاء فروشی که ایجاد می‌کند کمیسیون (درصدی از فروش) را دریافت می‌کند.

بازاریابی با افراد سرشناس در شبکه اجتماعی چیست

با ظهور شبکه‌های اجتماعی و رشد روزافزون استفاده‌ی تجاری از این فضا، شیوه‌های سنتی تبلیغات نیز جای خود را به حوزه‌ی دیجیتال دادند. در چنین فضایی هر تبلیغی با سرعت و تعداد بیشتری دیده می‌شود و هزینه آن نیز پایین‌تر از شیوه سنتی است. اما مشکلی که ایجاد کرده این است که مخاطب با حجم انبوهی از تبلیغات روبرو شده است و ترجیح می‌دهد به هر تبلیغی پاسخ مثبت ندهد و بین آنها قدرت انتخاب داشته باشد. در چنین فضایی استفاده از روش همکاری با افراد سرشناس در شبکه اجتماعی به عنوان بازاریابی با افراد سرشناس، می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.
این شیوه از بازاریابی، فعالیتی است که باعث برقراری رابطه با افرادی می‌شود که آنها در آینده برای شما شبکه‌سازی می‌کنند. چه سرمایه اجتماعی افراد سرشناس شما محدود یا گسترده باشند، یک فرد سرشناس می‌تواند از طریق بلاگ‌ها و شبکه اجتماعی‌اش به گونه‌ای به مشتریان دسترسی داشته باشد که برند شما به تنهایی قادر به این کار نیست.

چگونه یک فرد تأثیرگذار مناسب برای کمپین بازاریابی‌تان پیدا کنید

قبل از تماس با یک فرد محبوب یا تأثیرگذار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • Relevance: فرد سرشناسی که انتخاب می‌کنید باید به نوعی به سوژه‌ای که می‌خواهید تبلیغ کنید، ارتباط داشته باشد. 
  • Reach: تعداد افرادی است که شما می‌توانید از طریق هواداران آن فرد سرشناس به آنها دسترسی داشته باشید. در واقع همان پایگاه اجتماعی فرد سرشناس است.
  • Resonance: این فرد سرشناس تا چه اندازه بر مخاطبینش نفوذ دارد؟ در حقیقت میزان بالقوه‌ای از درگیر کردن یا جلب توجه مشتریان که آن فرد سرشناس می‌تواند با مخاطبینش ایجاد کند، که هم باارزش هستند و هم به برند شما مربوط هستند.

اکنون هنگامی که تعیین کردید این فرد گزینه مناسبی برای سه مورد ذکر شده است، حالا باید از خودتان چند سوال مهم بپرسید.

  1. چه کسانی را می‌خواهید تحت تاثیر قرار دهید؟
  2. مشتریان فعلی و احتمالی شما چه کسانی هستند؟
  3. آیا این فرد سرشناس، مورد اعتماد و احترام آنها هست؟

 

 

منبع

ratin.agency

motamem.org