در شکار استعدادها، شرکتهای زیرک به خوبی میدانند که فضای اداریشان، هم یکی از عناصر تشکیل دهندهی استراتژی جذبشان است و هم پلتفرمی که میتوانند از آن برای تقویت فرهنگ خود استفاده کنند. یکی از راههای طراحی فضای کاری به گونهای که تبدیل به مزیتی رقابتی شود این است که ببینیم کارمندان ما دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی خوشحالشان میکند.
به عنوان یک کمک در این زمینه میتوانید به نظریهی سال 1950 آبراهام مازلو در مورد انگیزههای انسانی و هرم سلسله مراتب نیازهای وی فکر کنید. چطور چیزی مثل طراحی محل کار میتواند به برطرف کردن این نیازها کمک کند؟ پاسخ این سؤال برای کمک به شرکتها در طراحی فضای کار به گونهای که مورد علاقهی کارکنان قرار گیرد مسئلهای اساسی است. هرچه باشد، همان قواعدی که برای انسانها کاربرد دارد، در طراحی برای انسانها نیز باید مد نظر قرار بگیرد. چهار نکتهی مهم در طراحی فضاهای کاری را میتوانید در ادامه بخوانید.
کارکنان خود را از عذاب گرسنگی نجات دهید
با اینکه این روزها دیگر کمتر شرکتی پیدا میشود که فکری به حال نیازهای اولیهای نظیر هوا، آب و سرپناه کارکنان خود نکرده باشد، فراهم کردن غذا برای آنها معمولاً به عمد یا غیر عمد از قلم انداخته میشود. برخی از مدیران ادعا میکنند مزایای فراهم کردن ناهار برای کارمندان، از هزینههای آن کمتر است. اما گذشته از دور نگه داشتن ذهن کارمندان از عذاب گرسنگی، تأمین غذای آنها نشان میدهد که شما به فکر رفاه آنان هستید. این به نوبه ی خود حس همدلی قدرتمندی در کارکنان شما پدید میآورد و آنان را به حامیان برند شما تبدیل میکند.
کارکنان شما نیز مثل خانوادهای که هنگام صرف ناهار دور هم جمع میشوند، در آشپزخانهی محل کار خود گرد هم میآیند. بنابراین چنین فضایی باید بازتاب دهندهی یک میزبان مهماننواز باشد. علاوه بر این، مواردی مثل یک میز غذاخوری و صندلیهای راحت، حس و حال فضا را بهبود میبخشد و کارکنان را به جای سپری کردن وقت استراحت خود در بیرون از محل کار، به ماندن در داخل این فضا ترغیب میکند.
شرکتهایی که منابع محدودی دارند لازم نیست برای تأمین نیازهای کارمندان خود مثل دفتر گوگل در شیکاگو به کافه تریای بزرگ و غذای مجانی در تمام طول روز روی بیاورند. حتی استارتاپها نیز میتوانند برای گرسنه نگه نداشتن کارکنان خود، آشپزخانهشان را با میان وعدههای سالم، ارزان قیمت و میوه پر کنند. کارمند گرسنه، کارمند رضایتمندی نخواهد بود. به سیر نگه داشتن شکم کارکنان خود به چشم سرمایه گذاری روی بازده آنها نگاه کنید.
به آنان احساس تعلق ببخشید
اغلب سازمانها متوجه این موضوع شدهاند که شادابی و مزایای موجود در محیط کار، برای مزیت رقابتیشان اهمیتی حیاتی دارد. اما طراحی فضای کار بخشی از این معادله است که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. با این حال نیازهای کارکنان نباید به چنین سرنوشتی دچار شوند؛ با توجه به اینکه این دو اغلب از یکدیگر جدا نیستند.
رئیس بخش نیروی انسانی زاپوز به تازگی در این مورد تشبیه جالبی کرده است. او میگوید: «اگر از جلوی رستورانی رد شوید و ببینید پر از مشتریان شاد و سرحال است که در حال خنده و شادی هستند، احتمالاً حاضرید در صف انتظار آن منتظر شوید و در نهایت پول بیشتری در آن هزینه کنید. در حالی که رستوران دیگری در همان نزدیکی همان سرویس را با قیمتی نازلتر ارائه میکند؛ با این تفاوت که مشتری زیادی ندارد و حال و هوایش به گرمی و شادابی رستوران اول نیست.»
خلق یک فضای کاری موفق نیز از همین قاعده پیروی میکند. با ایجاد حسی جمعی، کارکنان شما احساس تعلق بیشتری به محل کار خود خواهند داشت و این، به شرکت شما مزیت رقابتی میبخشد. جای تعجب نیست که کارکنان شرکتهای موفق، همیشه از «خانواده»ی کاری خود صحبت میکنند. در واقع ارتباطات اجتماعی درست و واقعی در شرکت، میتواند از جدا شدن نیروی کار شما جلوگیری کند.
با این تفاسیر، شرکتها چگونه میتوانند این حس انتزاعی تعلق جمعی را در طراحی فضای کاری خود به کار بگیرند؟ فضاهای باز برای تعامل، آشپزخانههایی به سبک آشپزخانههای خانگی، و فضاهایی کافه مانند که کارکنان بتوانند در آن جمع شوند و با یکدیگر معاشرت کنند ارزش این سرمایهگذاری را دارند. تیشرت، پلیور و دیگر پوشیدنیهای منقوش به آرم شرکت، حتی به صورت فروشی، راه سادهای برای تقویت این احساس تعلق در میان کارمندان پیش پای آنان قرار میدهد. کارمندان نیز به خرید این دست اقلام علاقه ی زیادی نشان میدهند.
عزت نفس و اعتماد به نفس آنان را تقویت کنید
کارمندان شرکتها شاید به این موضوع اذعان نکنند، اما اعتماد به نفس و احترام به نفس دو نمونه از اساسیترین نیازهای بشر هستند و استخدام یکی از اصلیترین پیشرانهای این دو محسوب میشود؛ چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی. اعتماد به نفس از «اختیار» در یک محدودهی خاص میآید و اختیار از فرهنگی ناشی میشود که به نام پیشرفت، اشتباهات کارکنان را بر سر آنان نمیکوبد. احترام نیز زائیدهی قدردانی است، هم از طرف مدیران، و هم از طرف همکاران.
سازمانها باید از فناوریها و فرایندهایی بهره بگیرند که تسهیل کنندهی بازخوردهای مثبت باشند.
نمونهای از چنین فناوریهایی است که به کارفرماها اجازه میدهد احساسات اعضای تیم خود را دنبال کنند. وقتی شرکتها قدمهایی واقعی در زمینهی اعتماد و احترام بردارند، کارکنان آنها خواهند فهمید که شرکت برای نظرات و احساسات آنها ارزش قائل میشود. این به نوبه خود اعتماد به نفس و بهرهوری کارکنان را تقویت خواهد کرد.
برای مثال در سنترو، تمام جلسات با احوالپرسی رهبری شرکت از اعضای تیم خود شروع میشود و کارکنان احساسشان را با مدیران خود در میان میگذارند. این قدم به ظاهر ساده و بی ضرر، نه تنها به کارمندان نشان میدهد که مدیرشان به فکر آنهاست، بلکه باعث میشود به هر مسئلهی شخصی که ممکن است روی میزان مشارکت کارکنان تأثیرگذار باشد رسیدگی شود. محیطهایی که سلسله مراتب عمودی را به حداقل میرسانند میتوانند در این زمینه مفید باشند. به عنوان یک راهنمایی مرتبط، کاستن از تعداد میزهای کنفرانس بزرگ و طویل میتواند به ایجاد فضایی دوستانه تر کمک کند و مشوق گفتگوهای جمعی شود.
ابزار های شکوفایی آنها را برایشان فراهم کنید
نوک هرم نیازهای مازلو، «خودشکوفایی» است که با صفاتی نظیر خلاقیت، خودانگیختگی و حل مسئله شناخته میشود. نکتهی کلیدی این است که ایدههای کوچک و خامی که در قالب افکار پراکنده به ذهن خطور میکنند را پرورش دهید.این کار باعث می شود کارمندانی که فکری به ذهنشان خطور میکند هیچگاه با سطحی که بتوانند روی آن به ایدههای فرار خود جان ببخشند بیشتر از چند قدم فاصله نداشته باشند.
ما در طول دوران زندگی، در محل کار خود وقت بیشتری میگذرانیم تا خانه. درک این تعهد زمانی برای خلق محیطی که کارمندان بتوانند در آن شکوفا شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند حیاتی است.
شرکتها با استفاده از یک منبع موجود مثل فضای دفتر کار، و طراحی آن بر اساس هرم نیازهای اساسی انسانی، استعدادهای درخشان خود را حفظ خواهند کرد و محیطی مناسب برای شکوفایی آنان در اختیارشان قرار خواهند داد.
منبع:
digiato.com