اصول طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ با اصول برندسازی

هنگامی‌که محصول یا خدماتی تولید و به بازار عرضه می‌گردد در اولین گام باید به بازار هدف اطلاعات بیشتری در مورد مزیت‌ها، کارایی، نحوه کارکرد و حتی معایب محصول یا خدمات داده شود. ازاین‌رو برای محصولات و خدمات در قالب طراحی کاتالوگ کتابچه‌ای تولید می‌گردد. این کتابچه می‌تواند الکترونیکی یا چاپی باشد؛ و به این منظور تهیه می‌شود که به مشتریان آگاهی لازم را بدهد. هرچقدر که کاتالوگ طراحی‌شده مناسب‌تر و غنی‌تر باشد فروش بهتری را از یک محصول به وجود می‌آورد. بروشور یا کاتالوگ یک مدل از تبلیغات مؤثر در خرید  و فروش یک محصول یا خدمات است؛ اما کمی باهم متفاوت‌اند. در بروشور از یک محصول اسم برده می‌شود، اما کاتالوگ می‌تواند تمامی محصولات یک کمپانی را در خود بگنجاند و مورد بررسی قرار دهد. یکی از مزیت‌های تبلیغات به‌وسیله کاتالوگ این است که فرد می‌تواند آن را به همراه خود ببرد و در فرصتی مناسب مورد بررسی قرار دهد و یا به دیگران پیشنهاد دهد. برای اینکه این کاتالوگ تبلیغاتی بتواند بیشتر نظر افراد را جلب کند بهتر است نکاتی در طراحی آن گنجانده شود.

عوامل مؤثر در طراحی کاتالوگ

کاتالوگ باید حساب ‌شده و استاندارد طراحی شود و بتواند زیبایی و نمای بصری خوبی نیز داشته باشد.

کاتالوگ باید بتواند درعین‌حال که پاسخگوی سؤالات فرد باشد، نقاط مهم و مزیت‌های خاص محصول را به‌صورتی ویژه نشان دهد.

در طراحی کاتالوگ جلوه‌های بصری بسیار مهم است. ترکیب رنگ و فونت و تصاویر باید جذاب باشد به‌گونه‌ای که فرد را ترغیب به مطالعه‌ی آن کند. همچنین می‌تواند از نمادهای مناسب برای توضیح خصوصیات یک کالا در آن استفاده کرد. رنگ باید متناسب با محصولات و در یک طیف مشخص انتخاب شود.

همیشه اولین و آخرین صفحه کاتالوگ اهمیت به سزایی دارد. به همین دلیل باید روی این صفحات وقت بیشتری گذاشت و بتوان نظر مشتری یا خواننده را در همان ابتدا با صفحه اول جذب کرد؛ زیرا ممکن است حوصله خواننده پایین باشد و در همان صفحات اول دست از خواندن کاتالوگ بردارد.

برای طراحی مناسب و استاندارد باید از مسائل روانشناسی کمک گرفت. با توجه به این‌که خدمات یا محصولات چه هستند و چه نیازهایی را برطرف می‌کنند، نشان می‌دهد که چه افرادی به این محصول یا خدمات نیاز دارند و کاتالوگ می‌تواند آنها را برای خرید مشتاق کند. پس با توجه به نیازهای فرد جلوه‌های بصری و حتی محتوا و طراحی کاتالوگ را باید انجام داد.

فضای کاتالوگ باید بین محتوا و تصاویر تقسیم‌بندی شود و یک نوع یکپارچگی و توازن بین صفحات مختلف وجود داشته باشد. همچنین در طراحی کاتالوگ باید بهینه‌سازی صورت گیرد.

محتوای کاتالوگ بسیار مهم است و باید به خوبی مورد توجه طراحان کاتالوگ واقع شود. در طراحی کاتالوگ

همچنین فضای سفید در کاتالوگ باید در نظر گرفته شود، کاتالوگ که کاملاً رنگی باشد نمی‌تواند گیرایی مناسبی را برای خواننده ایجاد کند و به عبارتی چشم را می‌زند پس باید کنتراست مناسب داشته باشد.

در طراحی اصولی کاتالوگ باید عناصر ترازبندی شوند. همچنین از عناصر و تصاویر طبیعی در تهیه و طراحی کاتالوگ استفاده شود تا بتواند به‌صورت فطری بر ذهن افراد بنشیند.

مطالب موجود در کاتالوگ باید گروه‌بندی شود و محتوا کاملاً بهینه‌سازی شود؛ زیرا اگر توضیحات طولانی در مورد یک محصول یا خدمات در کاتالوگ عنوان شود، هم کاتالوگی حجیم خواهید داشت و هم در حوصله‌ی خواننده نمی‌گنجد.

تعداد صفحات یک کاتالوگ نیز مهم است. کاتالوگ طراحی‌شده باید آن‌قدر بزرگ باشد که بتواند اطلاعاتی کامل در مورد محصولات و خدمات را در خود جای دهد و درعین‌حال آن‌قدر کوچک باشد که باعث دل‌زدگی و خستگی خواننده نشود. همچنین بتوان آن را به‌راحتی حمل کرد.

گاهی کاتالوگ‌ها به‌صورت یک کتابچه الکترونیکی طراحی می‌شوند و در سایت‌های مختلف قرار داده می‌شوند. در این صورت باید فونت و استایل محتوا متناسب با فضای وب باشد. همچنین از رنگ و طراحی مناسبی برای این فضا برخوردار باشد.

کاتالوگ مانند یک مستند می‌تواند تا آخر استفاده مشتری از محصول و خدمات کنار او بماند به همین علت به‌ هیچ‌ عنوان نباید مطالبی غیرواقعی یا مزیت‌هایی در آن عنوان شود که صداقت کمپانی را زیر سؤال ببرد. پس باید در آن از مطالبی سخن گفت که نشان‌دهنده‌ی مزایای واقعی موجود در محصولات باشد.

نقش مهم محتوا در طراحی کاتالوگ

محتوا کاتالوگ باید شامل تمامی خصوصیات کالا و حتی سایز و قیمت آن باشد، در این صورت مشتری می‌تواند به‌راحتی بین چندین محصول، مواردی که موردنیاز خود است را تشخیص داده و خریداری کند؛ زیرا این کاتالوگ جهت آگاهی مشتریان و افراد در جامعه و بازار هدف طراحی می‌شود و باید بتواند برای این افراد مورد استفاده قرار گیرد و کاملاً صریح و ساده نوشته شود که بتواند برای افراد متوسط سطح جامعه قابل بهره‌وری باشد. البته باید افرادی که بازار هدف محصول هستند را در نظر گرفت. اگر یک محصول کاملاً تخصصی است خیلی نمی‌توان آن را ساده توضیح داد و باید برای افراد متخصص در این مورد کاتالوگ تهیه کرد و در طراحی کاتالوگ آنها را مدنظر قرارداد. یک تبلیغات مکتوب اصولی و درست، بخصوص طراحی کاتالوگ خوب باعث می‌شود تا بیننده به خوبی با شما ارتباط برقرار کند و شما را بشناسد، مشتریان بالقوه شما با اطمینان از محصولات و خدمات، تشویق نسبت به آن‌ها و دادن انگیزه تبدیل به مشتریان حقیقی خواهند شد و انجام چنین رسالتی را کاتالوگ‌ها و بروشورهای شما به عهده خواهند داشت، به‌این‌ترتیب طراحی کاتالوگ نقش مهمی در تعریف برند شما خواهد داشت و لازم است تا نکات مهمی را در این رابطه رعایت نموده و بهترین نقش را به کاتالوگ بدهید. بیننده به خوبی با شما ارتباط  برقرار کند و شما را بشناسد، مشتریان بالقوه شما با اطمینان از محصولات و خدمات، تشویق نسبت به آن‌ها و دادن انگیزه تبدیل به مشتریان حقیقی خواهند شد و انجام چنین رسالتی را کاتالوگ‌ها و بروشورهای شما به عهده خواهند داشت، به‌این‌ترتیب طراحی کاتالوگ نقش مهمی در تعریف برند شما خواهد داشت و لازم است تا نکات مهمی را در این رابطه رعایت نموده و بهترین نقش را به کاتالوگ بدهید. برای طراحی کاتالوگ چک لیستی را تهیه کرده‌ایم تا با استفاده از آن به کار خود سرعت ببخشید.

راهکارهای عالی برای طراحی کاتالوگ خوب

کاتالوگ‌های شلوغ و پرحجم درخطر خوانده نشدن هستند

زمانی که شما به یک کاتالوگ نگاه می‌کنید و پاراگراف‌های طولانی را در آن می‌یابید احتمالاً از مطالعه آن صرف‌نظرخواهید کرد و زمانی را برای آن صرف نمی‌کنید، به این شکل لازم است تا متن نوشتاری در کاتالوگ‌تان را موضوع‌بندی و تکه‌تکه نمایید تا خواندن و دیدن آن راحت و بدون دردسر باشد، می‌توانید آن‌ها را به شکلی بخش‌بندی کنید.

از زیر تیترها استفاده کنید

از باکس‌های های لایت شده و برجسته شده استفاده کنید

از بالت ها کمک بگیرید

از فهرست‌های شماره‌گذاری استفاده کنید

این‌ها مواردی است که توسط یک طراح عالی بروشور استفاده می‌شود زیرا آن‌ها آسان‌تر به چشم می‌آیند و خواننده را برای دیدن تشویق می‌کنند. تایپوگرافی یک علم است و با داشتن بسیاری شگردهای شگفت‌انگیز از طراحی گرافیک، افکت‌های خاص و فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند، در بسیاری مواقع طراحان آن را نادیده می‌گیرند درحالی‌که با طراحی‌های متمایز در نحوه تایپ، بروشور و کاتالوگ شما متفاوت خواهد شد. بنابراین برای طراحی کاتالوگ خوب در جهت برندسازی خیلی به حرف‌های طراحان توجه نکنید.

از زیرنویس برای تصاویرتان استفاده کنید

زمانی که از تصاویر در طراحی کاتالوگ و یا بروشورتان استفاده می‌کنید از داشتن زیرنویس در آن مطمئن شوید، آزمایشات زیادی که دراین‌باره و نحوه نگاه افراد به کاتالوگ‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد اغلب اولین چیزی که چشم آن را می‌بیند همین زیرنویس‌ها هستند و تمایل زیادی به خواندن آن‌ها وجود دارد، این‌یک فرصت است تا شما بر خواننده تأثیرگذار باشید.

مزایای برندتان را بازگو کنید و منافع مشتری‌تان را در نظر بگیرید

مطمئن شوید که در طراحی کاتالوگ و یا بروشور شما، به منافع مشتری بها داده‌شده است، اگر در مشخص کردن این مزایا برای مشتری‌تان ابهامی داشته باشید کافی ست به این دو نکته توجه کنید.

ویژگی چیزی است که شما، کالا و یا خدمات شما دارد

مزیت و یا منافع چیزی است که مشتری شما دریافت خواهد کرد

به این موضوع نگاهی عمیق و دقیق داشته باشید و به مزایای برندتان فکر کنید و پیشنهادهایتان را به مشتری

ارائه بدهید. با تیمتان هماهنگ باشید و از دید مشتری‌هایتان آن را در نظر بگیرید. به قول معروف با کفش مشتری‌تان راه بروید و ببینید انتظاراتش از شما چه خوهد بود و برندتان  را بر این اساس سازمان‌دهی و بروشورتان را طراحی کنید.

جلد بروشور خود را به‌عنوان تبلیغات طراحی کنید

اولین چیزی که درواقع درباره بروشور اتفاق می‌افتد این است که مشتری در مورد خواندن بروشور شما تصمیم‌گیری کند و شما باید به‌نوعی وی را برای خواندن و در اولویت گذاشتن بروشورتان تشویق کنید. این نکته اصلی برای طراحی کاتالوگ خوب بسیار مهم است، آن‌ها وقت گران‌بهایشان را می‌توانند صرف موارد دیگری کنند و بسیار ساده می‌توانند تصمیم بگیرند بروشور شمارا مطالعه نکنند، نمی‌توانید فرض کنید آن‌ها به‌خودی‌خود بروشور شمارا باز می‌کنند و آن را مطالعه می‌کنند، بنابراین از پوسته بروشورتان استفاده کنید و خواننده را به مطالعه بروشور ترغیب کنید.

از اینکه طراح کاتالوگ شما مخاطبان را می‌شناسد و در ذهنش آن‌ها را تداعی می‌کند مطمئن شوید

به این نکته توجه کنید، مخاطبان شما در کم سن و سال‌ترین سال‌های زندگی‌شان نیستند شاید سن بسیاری از آن‌ها بیشتر از ۴۰ سال باشد، از دید آن‌ها نگاه به یک بروشور که خوانایی نداشته باشد کار ساده‌ای نیست، بسیاری از آن‌ها برای خواندن نیاز به عینک داشته و دچار ضعف چشم هستند، طراحی‌تان را برای آنان آماده کنید. در یک نظرسنجی زمانی که یک کاتالوگ به افراد پنجاه سال به بالا برای مطالعه داده شد اغلب آن‌ها این مطالعه را به یک مبارزه واقعی تشبیه کردند و تا زمانی که ما تنها به‌عنوان یک بیننده از بیرون به آن نگاه کنیم نخواهیم توانست پرسش بسیاری از آنان را پاسخ بدهیم و هزینه سرسام‌آور این بروشورها، طراحی، چاپ و پخش آن تنها به‌عنوان هزینه و نه سرمایه اتلاف می‌گردد، آن‌ها به این مبارزه بزرگ وارد نخواهند شد و شما بدون آنکه بخواهید تنها خواهید ماند. این هدف یک طراحی کاتالوگ خوب نیست.

از جملات کوتاه و صریح استفاده کنید

یک متن و کپی طولانی خوب است درصورتی‌که شما یک داستان پر مزیت داشته باشید؛ آن را بگوئید، اما مطمئن باشید که از جملات کوتاه و سرزنده برای طراحی کاتالوگ خوب استفاده می‌کنید و درعین‌حال که به دنبال جملات کوتاه هستید به دنبال کلمات کوتاه نیز باشید. به‌طور مثال زمانی که شما می‌توانید از کلمه ماهی استفاده کنید آن را با کلمه موجود دریایی جایگزین نکنید، از کلمات کوتاه، زبان ساده و واژه‌های کوتاه استفاده کنید تا دیگران آن را به‌سادگی درک کنند.

از طراحی معکوس اجتناب کنید

یک طراحی معکوس مانند استفاده از یک متن سفید و یا رنگ روشن درزمینه و بک‌گراند مشکی و یا تیره تأثیر منفی بر روی طراحی شما خواهد داشت چنین طرحی ممکن است برای برجسته‌سازی یک‌تکه متن کوتاه مفید باشد ولی استفاده از آن در کل طراحی تأثیر معکوس خواهد داشت، باید ریسک نکرد و آنچه را قرار است برجسته کنیم را به نحو دیگری انجام دهیم، با این کار یک بخش بزرگ از مخاطبانتان را از دست خواهید داد.

یک دعوت به اقدام واضح در نظر بگیرید

مردم چیزی را که نفهمند نمی‌خواهند، اگر قرار است مردم با شما تماس بگیرند و از طریق تلفن با شما در ارتباط باشند پس به آن‌ها بگوئید، اگر قرار است به سایت شما سر بزنند آن را نیز بگوئید، هر چیزی که قرار است انجام شود را به‌وضوح توضیح بدهید. اگر مشاوره رایگان انجام می‌دهید مطمئن شوید که راه‌های ارزش‌افزوده آن را به خوبی درک کرده‌اید، به‌عبارت‌دیگر راهی پیداکنید که آن‌ها شمارا ترجیح  بدهند و با شما تماس بگیرند، به این شکل شما می‌توانید مطمئن باشید که تعداد تماس‌های ورودی شما افزایش خواهد داشت. این وظیفه اصلی یک طراحی کاتالوگ خوب است.

آنچه به‌عنوان یک اصل و نکته مهم و اساسی باید در نظر بگیریداین است که هرچه بیشتر مخاطبانتان را بشناسید و آنان را بر اساس خواسته‌ها و رفتارهای طبیعی و نه تحت تأثیر بررسی کنید، بیشتر شناخته می‌شوید و آن‌ها شمارا دوست خواهند داشت، به‌طور واضح، قرار نیست چیزی را به دیگران تحمیل کنید بلکه باید آنچه را که آن‌ها می‌پسندند و راحت‌تر می‌پذیرند در اختیارشان بگذارید.

بروشور چیست؟

بروشور ابزاری است که در آن توضیحات کامل و جامعی از خدمات یا محصول شرکتی داده می‌شود. بعضی وقت‌ها، بروشور برای معرفیِ جامعِ کالای خریداری‌شده، استفاده می‌شود. معمولاً تولیدکننده کالا باید جهت روش استفاده از محصول، بروشور چاپ کند و آن را همراه با کالای خریداری‌شده، به دست مصرف‌کننده برساند. بعضی وقت‌ها هم بروشور جهت معرفی کل محصولات یک شرکت استفاده می‌شود. طراحی بروشور جهت معرفی کالاست. هنگامی‌که شما کالایی را می‌خرید، باید روش استفاده از آن و کارایی آن را بدانید تا بتوانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت محصول خریداری‌شده به کار شما نمی‌آید. در حال حاضر جهت تبلیغات، روش‌های آنلاین توصیه می‌شود ولی در مورد توضیحِ محصولِ خریداری‌شده و کارایی آن، روش‌های آنلاین مثمر ثمر نخواهد نبود. بهترین روش، روش طراحی بروشور است.

تفاوت بروشور با کاتالوگ چیست؟

بروشور برای کاراییِ یک محصول انجام می‌شود و کاتالوگ جهت معرفی کل محصولات یک شرکت طراحی می‌شود.

کاتالوگ معمولاً حالت کتابچه‌ای دارد که در هر برگ آن محصول به طور کامل همراه با عکس معرفی می‌شود. معمولاً کاتالوگ در سایتِ شرکت نیز موجود است و ممکن است بعضی شرکت‌ها تمایلی بر طراحی کاتالوگ کاغذی نداشته باشند ولی بروشور باید همراه محصول خریداری‌شده ارائه شود زیرا بهتر قابل‌دسترسی است. اختلاف دیگری که بروشور و کاتالوگ دارند این است که طراحی بروشور برخلاف طراحی کاتالوگ، به دلیل حجم کمتری که دارد، طراحی ساده‌تری دارد.

طراحی بروشور خود را ویژه کنید!

اگر بروشور برای معرفی محصول و کالاهای شما طراحی‌شده باشد، معمولاً پس از خواندن طریقه‌ی استفاده محصول، بایگانی می‌شود تا در هنگام نیاز خوانده شود اما بحث ما در مورد بروشورهایی هست که جهت معرفی محصول و خدمات شرکت ارائه می‌شود. حتماً تا حالا بروشورهایی که داخل سطل آشغال خیابان‌ها ریخته شده‌اند، دیده‌اید. طراحی بروشورهای داخل سطل آشغال، جذابیتی نداشته به همین دلیل یا خوانده‌شده و یا خوانده‌نشده دور ریخته شده است. پس باید طراحی بروشورتان را ویژه کنید.

با منحصربه‌فرد نمودن بروشورهایتان، می‌توانید از دور ریختن آن‌ها جلوگیری کنید.

در طراحی بروشور قانونمند نباشید!

تابه‌حال فکر کرده‌اید چه عاملی باعث می‌شود شما یک بروشور را مطالعه کنید؟ در بروشور چه چیزی توجه شما را به خود جلب می‌کند؟ در طراحی بروشور، از هیچ قانونی پیروی نکنید! زیرا قانونمند بودن موجب یکنواخت شدن بروشور می‌شود و درنهایت همه بروشورها از یک قانون پیروی می‌کنند. اتفاقی که می‌افتد این است که طراحی بروشور برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها شبیه به هم انجام می‌شود و عاقبت از سطل آشغال سردرمی آورند.

اشکال هندسی در طراحی بروشور

از اشکال هندسی در طراحی بروشور استفاده کنید. در طراحی بروشور خودتان را محدود نکنید. می‌توانید از اشکال هندسی استفاده کنید. حتی در طراحی بروشور می‌توانید از اشکال بی‌نظم هم استفاده کنید. استفاده از اشکال بی‌نظم می‌تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. حداقل نوع طراحی بروشور، جلب‌توجه می‌کند و مخاطبان ترجیح می‌دهند بروشور را در سطل آشغال نیندازند.

روش‌های تا کردن در طراحی بروشور

لزومی ندارد بروشورها همه مانند هم تاشوند. تصور کنید بروشوری به دست شما برسد که نحوه باز کردن آن، چنددقیقه‌ای شما را مشغول کند. آیا آن را دور می‌اندازید یا کنجکاو می‌شوید و معمای آن را حل می‌کنید و پس از حل معمای آن، روی دکور میز تحریرتان قرار می‌دهید؟ طراحی بروشور لانه‌زنبوری یا طراحی بروشورهای آکاردئونی به نحوی هستند که شما علاوه بر خواندن صفحه روبرویتان، صفحه کناری آن را هم به‌راحتی می‌توانید ببینید. در حقیقت کل بروشور در یک نگاه قابل‌خواندن است. می‌توانید تا کردن را به روشی خاص انجام دهید که الزاماً همه قسمت‌ها به‌ اندازه همدیگر نباشند و روی ‌هم را نپوشانند. در حقیقت یک روش گرافیکی جذاب که حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد..

در طراحی بروشور خلاق باشید

گاهی ممکن است جهت توضیحات تکمیلی بروشور، به ابزار اضافه‌ای مانند سی دی یا دی‌وی‌دی و یا فلش نیاز باشد. گاهی ممکن است نیاز به جاسازی مداد رنگی برای کودکان یا مداد و خودکار برای بزرگ‌سالان باشد. در تمام این زمینه‌ها خلاقانه طراحی بروشور را انجام دهید تا بروشور شما ماندگار باشد. در طراحی بروشور عکس روبرو شما هنگام باز کردن پاکت سی دی می‌توانید بروشور را بخوانید. یا در عکس زیر وقتی بروشور را باز می‌کنید سی دی داخل آن را می‌بینید.

حس خوب در طراحی بروشور

همواره سعی کنید حس خوب همراه بالطافت یا قدرت در طراحی بروشور به وجود آورید طوری که وقتی بروشور باز می‌شود، بدون تفکرِ دور انداختن یا بایگانی کردن، خوانده شود و سرنوشت خوبی پیدا کند.

طراحی بروشور به‌صورت کاربردی داشته باشید

چنانچه در طراحی بروشور از تقویم، راهنمای خطوط مترو و دیگر طرح‌های کاربردی استفاده کنید، بروشور شما ماندگار خواهد شد. زمانی ممکن است شخص حامل بروشور، اراده کند و از محصولات شما خریداری کند و یا شخصی در دست او بروشور شما را ببیند و از محصولات شما خریداری نماید. در این مورد، راهنمای خطوط مترو بسیار کاربردی است.

طراحی بروشور پنجره‌ای

می‌توانید از شابلون‌های پنجره‌ای در طراحی بروشور استفاده کنید. حتی اگر دارنده بروشور، عکس خودش را به‌جای مطالب یا عکس کارت در زیر پنجره‌ها بگذارد، بازهم آرم یا لوگوی شما در کنار عکس خودنمایی می‌کند.