چگونه یک تحلیل SOWT برای استارت آپ خود انجام دهیم؟

چگونه یک تجزیه و تحلیل SOWT برای کسب‌وکار خود انجام دهیم؟

تحلیل SOWT یک برنامه‌ریزی استراتژیک است که به صاحب استارت آپ کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود و همچنین هرگونه فرصت و تهدیدی که ممکن است در شرایط خاص کسب و کار وجود داشته باشد، شناسایی کند.

Strengths: نقاط قوت

Weaknesses: نقاط ضعف

Opportunities: فرصت‌ها

Threats: تهدید‌ها

تحلیل SOWTاغلب بعنوان بخشی از یک طرح بازاریابی استفاده می‌شود، اما همچنین یک ابزار خوب برای استراتژی کسب‌وکار

عمومی و استفاده از آن بعنوان نقطه شروع برای بحث‌های تیم است.

هنگامی که SOWT را بطور کامل انجام دادید، میتواند اطلاعات ارزشمندی را برای استارت آپ شما به ارمغان بیاورد.

SWOT موارد کاربرد:

در ابتدای طراحی کمپین‌های بازاریابی

اتخاذ سیاست‌های کاری متفاوت در کسب و کارتان

کشف موقعیت‌های مناسب برای اعمال تغییرات در شرکت

2نکته در SOWT:

اندرو جارژ(مدیرعامل شرکت money crashers) در این‌باره می‌گوید:”اشتباه بیشتر مدیران این است که روند چنین تحلیلی را نادیده می‌گیرند و به یک حساب سرانگشتی و ذهنی راضی می‌شوند.اما هر کسب‌وکاری نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق است.”

شان والش (مدیر و مالک شرکتparadigm computer consulting) اعتقاد دارد که تحلیل باید تیمی صورت بگیرد.

:SOWTالمان‌های آنالیز

معمولاً برای این تحلیل  جدولی 4 ستونه و 4 ردیفه درست می‌کنیم؛ سپس نقاط ضعف و قدرت، و فرصت‌ها و تهدیدها را در برابر هم (جهت مقایسه) قرار می‌دهیم. معمولاً تهدیدهای خارجی و نقاط ضعف داخلی شرکت را رو به روی هم قرار نمی‌دهیم؛ هرچند ممکن است گاهی نیاز باشد تا آن‌ها را کنار هم داشته باشیم تا مثلاً بتوانیم از تمام خطرات جدی شرکت، یک‌جا آگاه شویم و بتوانیم برای آن راهکار بیندیشیم (این موضوع در مورد نقاط قوت و فرصت‌های شرکت نیز صادق است).

وقتی که از همه‌ی ریسک‌های کسب‌وکارتان مطلع شدید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا نقاط ضعف داخلی کسب‌وکارم را برطرف کنم یا فعلاً قید آن بخش بازار را که تهدیداتی برایم دارد، بزنم و بگذارم برای موقعی دیگر که آمادگی مقابله با آن را دارم.

عوامل درونی

دو حرف S,Wکه بیانگر نقاط قوت و ضعف هستند، هر دو از عوامل درونی مربوط به کسب و کارتان می‌باشند.

عوامل درونی مانند موارد زیر که شما باید ببینید که در هرکدام از آن‌ها چه نقاط ضعف و قوتی دارید.

مسایل مالی مانند بودجه، منبع درآمد، بدهی و…

ارتباطات بازاریابی مانند ویزیتورهای باتجربه، سیستم توزیع کالای قوی، خوش نامی و…

منابع فیزیکی مانند موقعیت مکانی شرکت‌تان، امکانات و تجهیزات شرکت‌تان و …

منابع انسانی مانند کارکنان، طرفداران برندتان و…

مسایل حقوقی مانند ثبت اختراع، حق مالکیت معنوی، ثبت برند و…

عوامل بیرونی

این عوامل، یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم بر کسب و کار شما تأثیر خواهد گذاشت. حالا ممکن است از دل آن فرصت‌هایی بیرون بیاید، یا از بخت بد، تهدیدهایی را به کسب و کارتان تحمیل کند.

وضعیت بازار مانندمحصولات جدید، تکنولوژی جدید و…

وضعیت اقتصادی مانند وضع اقتصادی شهر، کشور و جهان

بودجه‌رسانی مانند وام‌های مختلف یا تخفیف‌های مالیاتی

ارتباطات مانند فرصتها و تهدیداتی که در ارتباطتان با تأمین‌کنندگان یا سهامداران و یا شرکا پیش می‌آید.

وضعیت سیاسی مانند قوانین جدید مجلس، طرح‌های ریاضت اقتصادی، طرح حمایت از تولید داخلی و…

تقویم مانند فصول مختلف، مناسبتها و…

ماتریسSOWT

استراتژی‌های SO: از نقاط قوت‌تان برای بهره‌برداری از فرصت‌هایتان استفاده کنید.

استراتژی‌های WO: استفاده از فرصت‌هایی که می‌تواند در جهت رفع نقاط ضعفتان به‌کار روند.

استراتژی‌های WT: یک نوع استراتژی دفاعی است. وقتی که به خاطر ضعف‌هایمان ممکن است از تهدیدها آسیب زیادی ببینیم.

استراتژی‌های ST: در این استراتژی،‌ با استفاده از نقاط قوتتان، تهدیداتتان را خنثی می‌کنید.

 

منبع:

modir.tv